JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Ny teknik ger djup i displayen
Sharp och Ocuity presenterar displayer som växlar mellan 2D och 3D

Rödgröna pappglasögon eller svindyra skärmar för biltillverkare.Det är vad många tänker på när de hör ordet 3D-skärm. Men displaytekniken har gjort stora framsteg på sistone, och 3D-displayerna kan förhoppningsvis få ytterligare draghjälp av organisationen The 3D Consortium, som fem japanska företag startat under våren.
Japanska Sharp och brittiska Ocuity har nyligen tagit nya intressanta 3D-grepp. Båda har presenterat LCD-displayer som kan växla mellan 2D och 3D-grafik, vilket är en stor fördel eftersom de flesta tillämpningar fortfarande är anpassade för två dimensioner.

För att användaren ska kunna se en tredimensionell bild utan specialglasögon, så måste displayen visa två bilder: en för höger och en för vänster öga. Sharp löser det genom att placera ett parallaxfilter mellan bakgrundsbelysningen och en vanlig LCD-panel.

Filtret består av tunna vertikala slitsar, som gör att högerögat inte kan se de pixlar som är avsedda för vänsterögat och vice versa. I 3D-läge halveras således den horisontella upplösningen. I 2D-läge är slitsarna genomskinliga, och displayen har full upplösning.

Parallaxfilter är ingen ny företeelse. Det unika med Sharps metod är att slitsarna kan placeras väldigt nära LCD-panelen, vilket förbättrar bildkvaliteten. Displayen sägs dessutom endast bli 20 procent dyrare än en vanlig LCD-variant. Den nya 3D-tekniken används redan i en telefon från japanska Docomo, och under året ska även en persondator utrustas med den nya 3D-tekniken.

Under Komponentmässan i Göteborg i september kan besökarna förhoppningsvis själva testa 3D-känslan i de nya displayerna. Martinsson Elektronik planerar då att visa två displayer från Sanyo, som licensierar Sharps 3D-teknik. Dels en 8 tums skärm, dels en 40 eller 50 tumsvariant.

- Det är en helt annan sak än de rödgröna glasögonen. Det är en ganska häftig känsla faktiskt, säger Daniel Aspeskär på Martinsson Elektronik som provkikade i Sanyos och Sharps displayer på årets Cebitmässa.

Han berättar att man inte behöver stå i en viss position för att se ett djup i bilden, men att 3D-effekten försämras om man går väldigt nära skärmen eller tittar på den från en snäv sidovinkel.

Långsmala linser

En annan metod att skapa 3D-effekt utan specialglasögon bygger på cylindriska linser, vilket exempelvis Philips Research använder i sin 3D-displayutveckling. En matris av cylindriska linser placeras över en LCD så att olika bilder riktas mot vänster respektive höger öga.

Brittiska Ocuity presenterade nyligen en intressant vidareutveckling av den linsbaserade 3D-tekniken. Liksom Sharpdisplayerna kan de växla mellan 2D- och 3D-bilder, och de kräver inga specialglasögon. Men istället för parallaxfilter framför bakgrundsbelysningen så har Ocuity placerat en långsmal mikrolins framför varje pixelkolumn. Linserna har olika optiska egenskaper beroende på polarisationen i ljuset som passerar igenom dem. I 2D-läge är linserna genomskinliga, och displayen har full upplösning. Om man ändrar ljusets polarisation så ser höger och vänster öga olika pixelkolumner. Upplösningen sänks då.

Ocuitys linssystem kan monteras på en vanlig LCD-panel. Företaget demonstrerade sin teknik på årets 3GSM-mässa i Cannes i en mobiltelefon som visades upp av det brittiska mobilföretaget TTPCom.

Avancerade displayer är emellertid inte den enda förutsättningen för att 3D-tekniken ska få genomslag på marknaden. Det krävs även programvarustöd, vilket är en av punkterna på The 3D Consortiums agenda.

Charlotta von Schultz
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)