JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Analytiker tveksamma till japanska 3D-visioner
Nystartade The 3D Consortium tror att 3D-marknaden kommer att uppgå till 25 miljarder dollar år 2008. Enbart i Japan. Marknadsanalytiker tror prognosen är kraftigt överdriven.
Fem japanska företag startade under våren The 3D Consortium. Konsortiets grundare Sony, Sharp, Sanyo, NTT Data samt Itochu siktar på att standardisera hårdvara såväl som mjukvara för att skapa tredimensionella bilder för LCD-displayer. Displayerna ska vara autostereografiska, vilket är 3D-jargong för displayer som visar bilder med djup utan att användaren behöver specialglasögon eller andra synhjälpmedel.

I konsortiet ingår redan mer än 60 medlemmar: hårdvarutillverkare, programvaruföretag, video- och tv-bolag, akademiska organisationer med mera. Målen är minst sagt ambitiösa. Redan om fem år ska marknaden för 3D-produkter och -tjänster ge intäkter för 25 miljarder dollar enbart i Japan, enligt konsortiets uppskattningar.

Analytikerna på In-Stat/MDR såväl som på iSuppli/Stanford Resources är emellertid skeptiska till den uppskattningen.

- Jag kan inte ens föreställa mig att marknaden skulle kunna absorbera 3D-displayer för en miljard dollar inom de närmaste tio åren, säger Peter Glaskowsky, teknikanalytiker på In-Stat/MDR.

Han har följt marknaden för 3D-displayer i många år och pekar ut bildkvaliteten som den största svårigheten.

- Alla 3D-skärmar jag har sett, och jag har sett dussintals, skulle ge användaren ont i nacken, yrsel eller andra kognitiva störningar efter mindre än en arbetsdag.

även Kimberly Allen på iSuppli/ Stanford Resources tycker att 25 miljarder dollar låter väl mycket.

- Jag tror att 3D-displayer huvudsakligen kommer att ta plats på nischmarknader de närmaste fem åren, medicin- och industritillämpningar till exempel, och kanske lite spel och andra konsumentprodukter.

Hon ser däremot få tecken på att konsumenter är redo att köpa 3D-displayer för exempelvis mobiltelefoner i stora kvantiteter.

- Priset är en viktig faktor. Folk förväntar sig att produkter ska bli bättre samtidigt som priset sänks. En annan stor stötesten är användaracceptans. Folk är inte vana vid att använda 3D-displayer.

Kimberly Allen pekar dock ut tre nya intressanta 3D-tekniker: Sharps 2D/3D-displayer, Actuality Systems sfäriska displayer samt Deep Video Imagings dubbel-LCDer.

Charlotta von Schultz
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)